måndag 4 mars 2013

Självskada


Jag skulle kunna skriva en lång detalj-rik text om självskadebeteenden. Men jag vet att mer en hälften av er inte kommer orka läsa den. Så jag ska dra det så kortfattat jag kan för jag vill verkligen att ALLA ska läsa det här. För det är så otroligt viktigt.

Folk självskadar inte bara genom att skära sig själva utan de bränner sig, drar av hår/hud, bryter fingrar/tår, svälter sig, låter sig utnyttjas sexuellt eller sätter sig i ohälsosamma relationer. Dricka alldeles för mycket alkohol och ta droger är också sätt att skada sig själv på.

Folk tror oftast att folk som skadar sig själva skär sig på armarna, men självskada kan förekomma vart som helst över kroppen. Vanligast är armar, lår, mage och bröst.

Anledningar till varför folk skadar sig själva kan vara svårt att förstå för människor som inte skadar sig själva. Det handlar oftast om att man hantera övermäktiga känslor såsom ångest. Men det kan också vara att om man blivit behandlad illa av andra så behandlar man sig själv likadant. Andra vill straffa eller rena sig själva men det förekommer mest inom religion. Andra som blivit utsatt för våld under sin barndom kan använda det senare i livet för att trösta sig själva, använda en känsla man faktiskt känner igen.

Självskadebeteenden är alltid allvarligt oavsett om de ser ut som rivsåren eller ärren här nedanför.


Det är inget man skämtar om. Aldrig skämtar man om något så allvarligt som det här. Det tar liv. Det förstör familjer. Det förstör personen. Det är inget annat än ett rent helvete. Och nu pratar jag utifrån min egna erfarenhet.
Nästan alla som skär sig skäms över det. Otroligt mycket.
Jag vet inte hur många gånger jag fått äcklade blickar och kommentarer men då har jag ändå inte så många ärr på mina armar.
Vad är det som är så äckligt? Är det tanken på att man skadar sig själv eller ärren i sig? jag menar, om någon råkat slinta med köttkniven i köket då är det helt normalt och mänskligt. Men när ärren helt plötsligt ligger i ett mönster så är det äckligt? Eller när det är flera på ett och samma ställe?
Om man nu tycker att det är äckligt tycker jag för personens skull att man inte stirrar eller visar att man är äcklad, Det sänker självförtroendet så sjukt mycket.

 

/Kram Melissa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar