torsdag 7 mars 2013

Självmord

2010 tog 1400 personer sitt liv per 100 000 invånare i Sverige.
Den åldersgrupp som hade högst självmordstal var övre medelålder, dvs 45 - 64 åringar.
Dessutom är det mest män som tar livet av sig.

Det finns många åsikter om självmord idag. De flesta tycker nog att det är sjukt egoistiskt. Jag tycker inte alls att det är egoistiskt. Just för att jag vet hur mycket smärta det krävs för att man ska vilja ta sitt liv.
Vad är mer egoistiskt; Ta sitt liv eller tvinga någon att stanna kvar trots att personen lider något otroligt?
Självmord är inte alltid att man gör det för sin egen skull heller, oftast de som tar självmord tänker ungefär såhär:
"Alla skulle bli mycket gladare om jag försvann"
"Jag bara förstör och gör mamma olycklig, om jag försvinner kan hon bli lycklig igen"
                         
                  
                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar