söndag 17 mars 2013

Känslor + förnuft = visshet

Beslutsångest kanske vi alla har mer eller mindre. Ska jag lyssna på vad jag vill eller på vad jag borde göra?
Ska jag lyssna på känslorna eller förnuftet?

Gör du ett genomtänkt beslut så kallas det visshet. Det är så bra att kunna reflektera över valen man gör i livet. Väga för och nackdelar.
Jag vill att ni ska ha nytta av den här färdigheten såsom jag har.

Om vi säger att du är sugen på en påse godis. Känslorna säger att du verkligen verkligen vill ha det. Men förnuftet säger "ja men det är ju torsdag jag borde vänta till i morgon och köpa då"
Ska du lyssna på känslorna eller på förnuftet?
Den här situationen spelar det inte så mycket roll. Det beror ju på om du har ätit något godis de senaste dagarna eller om du inte ätit godis på jättelänge. Här kan man välja vad man vill.

Men en annan situation då, som är lite svårare. Där det involverar andra människor. Ska du göra vad som är bäst för dig själv eller för den andra personen?
här gäller det att verkligen väga för och nackdelar för att undvika så svåra konsekvenser som möjligt.
Det är inte alla som kan tänka på det här sättet och kan man det så är det superbra!

Ett extrem exempel. Du vill skära dig. Du vill verkligen. Men förnuftet säger att du inte borde. Alla kommer bli sura om dem upptäcker. Men du vill verkligen få bort ångesten. Men förnuftet påminner ännu en gång att det inte är en bra idé. Att du borde låta bli. du börjar rada upp för och nackdelar och inser att det bara finns en fördel för dig själv som sen försvinner helt. Det finns mest nackdelar.
Vem ska du lyssna på i det här läget? Känslorna eller förnuftet?
Finns det något annat du kan göra för att få bort ångesten?
Gå ut och springa. Sätta på jätte hög musik. Ringa en kompis eller något annat?

Börja tänk så här i alla situationer. Mest dem som är lite svårare. Vad händer om du gör på det här sättet? Vad händer om du gör på andra sättet?

Visshet min vän. Kan vara bra att komma ihåg. Wisemind som det heter på engelska kanske får dig att förstå lite enklare vad det innebär.

/Kram Melissa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar