fredag 22 mars 2013

Natt-tankar

Väntetiden på att få hjälp inom psykvården idag kan vara upp till flera månader.
Men om du har brytit benet kan du t.ex. inte vänta i flera månader på att få hjälp.
Varför är den psykiska hälsan inte lika viktig?
Tänk om vi började behandla våra fysiska sjukdomar på samma sätt som våra psykiska?
Visst skulle det ställa till med massor av krångel.

Jag står i kö nu för en slags behandling, visserligen är det bara en utvärdering på om jag har ADD eller någon annan slags koncentrationsvårighet. Jag har väntat 2 månader hittils och ändå står jag på deras PRIORITERINGS-lista. Visst är det sjukt?
Hade jag fått utvärdering + diagnos för två månader sen, dvs om jag fått hjälp på en gång kanske jag hade fått extra resurser i skolan och faktiskt kunnat bli godkänd i alla ämnen.
Eftersom de tar tid på sig hinner jag kanske inte fixa alla betyg tills skolavslutningen.

Vi säger att någon med ett grovt självskadebeteende väljer att söka hjälp. Får denne person hjälp på en gång förhindrar man ytterligare onödiga skador på kroppen. Men eftersom systemet inte alls fungerar så måste denna person vänta kanske 3 månader säger vi. På dessa 3 månader har denna person kanske hunnit skära sig upp till 500 gånger. 500 mer ärr jämfört med kanske 50 stycken.

Eller vad händer om en bipolär person inte får hjälp på en gång. Jo jag kan ju förklara först vad bipolär är eller sk manodeppresiv. Det är när man är jätteglad och positiv ena sekunden och självmordsbenägen nästa sekund. Fast dessa perioder kan hålla på olika tider. Ibland flera dagar eller månader eller så byts humöret flera gånger per dag. dessa personen behöver då hjälp på en gång då de oftast handlar på impulser. Om dessa fick hjälp på en gång kanske vi kunnat undvika massor av självmord.

Jag förstår verkligen inte varför vi inte kommit längre med just den psykiska vården idag. Det känns som om den vården har stannat i tiden helt och hållet.

/Kram Melissa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar